Veel kinderen van textielarbeiders in Panipat, India, gaan niet naar school. In plaats daarvan gaan de kinderen vaak mee naar de fabrieken en/of moeten ook zorgen voor een inkomen. Wanneer deze kinderen ouder worden krijgen ze hetzelfde bestaan als hun ouders. Het is daarom belangrijk dat de kinderen uit de fabrieken gehaald worden en een opleiding krijgen. In 2016 is Sympany gestart met een project om de kinderen een overbruggingsopleiding te bieden, zodat ze hun achterstand inhalen en uiteindelijk naar een reguliere school kunnen. Yaduvir Dangi is een leraar op een van deze overbruggingsscholen. Hij vertelt over een speciale leerling van hem en hoe die leerling hem iets nieuws geleerd heeft.

“Manish is een 9-jarige leerling uit Panipat, India. Op het begin kwam hij elke dag naar school, maar ineens begon hij dagen te missen. Ik merkte dat hij zichzelf steeds meer ging distantiëren en in eerste instantie dacht ik dat dit kwam door iets wat thuis aan de hand was. Na een tijdje kwam Manish helemaal niet meer naar school. Een hele tijd waren onze pogingen om zijn ouders te bereiken onsuccesvol, maar uiteindelijk hebben we een afspraak kunnen maken. Zijn ouders vertelden ons dat Manish de lesstof niet goed kon volgen en daarom niet meer naar school wilde komen. Ik heb aan de ouders gevraagd of ze Manish toch weer naar school wilden sturen en gelukkig gingen ze hiermee akkoord.”

“Het gesprek met de ouders van Manisch heeft mij doen beseffen dat Manish anders is dan de andere kinderen. Toen Manish weer op school was, heb ik hem een aantal testen laten doen om te kijken op welk niveau hij zat. Hieruit bleek dat hij langzaam leert en extra hulp nodig heeft bij het begrijpen van de lesstof in vergelijking met de andere leerlingen. De huidige lesmethode werkte niet voor Manish. Hij had meer aandacht nodig en een andere manier van leren. Daarom heb ik wat meer tijd in hem geïnvesteerd om hem via een andere methode de lesstof bij te brengen.”

“Ik ben blij dat Manish weer elke dag naar school gaat en weer geïnteresseerd is in de lesstof. Zijn ouders zijn ook trots op zijn vooruitgang. Voor een leraar is dit een enorme leerzame ervaring en dit heeft mij geholpen om mezelf meer te ontwikkelen. Ik ben me nu meer bewust van de leercapaciteit van kinderen en dat je kinderen niet moet pushen. Ik wens Manish een goede toekomst en veel succes. “

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather