We kunnen steeds meer stoffen recyclen
Waar ben je naar op zoek?

Samen met Bever zetten we stappen richting een circulaire textielketen

Retail Partner Bever en Sympany delen een missie, een duurzame wereld waarin zoveel mogelijk grondstoffen bewaard blijven. De samenwerking begon in 2019. Na een succesvolle pilot werden in alle 43 filialen van Bever inzamelunits geplaatst. Nog steeds wordt daar het nodige textiel ingezameld. In tegenstelling tot andere inzamelingsprogramma’s hebben Bever, Sympany en de andere partners van het programma als doelstelling dat alle ingeleverde kleding en materialen volledig worden hergebruikt of gerecycled.

 

Closing the loop
Kledingmerken en retailers komen steeds vaker met een inzameloplossing, maar niet eerder is door een retailer een recycleproject opgezet waarbij zoveel schakels uit de keten betrokken zijn. Voor alle ingeleverde items wordt een passende oplossing gezocht. Zo zorgt Sympany dat van alle herbruikbare materialen de levenscyclus wordt verlengd of dat ze via andere partners worden gerecycled. De oude slaapzakken worden aan stichting Sheltersuit gedoneerd, die hiervan water- en winddichte jassen voor daklozen en vluchtelingen maakt. En het niet-herdraagbare denim en wol dat overblijft wordt door partner Blue LOOP gerecycled tot nieuwe kleding.

 

“Deze samenwerking met Bever past goed bij de nieuwe koers van Sympany om zoveel mogelijk grondstoffen te sparen.”

Daarnaast is Bever de initiatiefnemer van een nieuw Circulair Samenwerkingsverband dat inmiddels door acht bedrijven is ondertekend. Met het ondertekenen van het Circulair Samenwerkingsverband Outdoorindustrie (CSO) committeren de retailer en haar ketenpartners zich aan het aanzienlijk verlagen van de textiel afvalberg. De deelnemers hopen met het initiatief andere retailers te inspireren om zo gezamenlijk de doelstellingen van het VN-Klimaatakkoord en het Nederlandse ‘Beleidsprogramma Circulair Textiel’ versneld te bereiken.

 

De leden van het nieuwe samenwerkingsverband willen samen voor een betekenisvolle impact zorgen door consumenten te helpen consuminderen en door het bieden van goede end-of-life oplossingen. Van het helpen en stimuleren van verduurzaming van merken tot aan het ‘opvoeden’ van de consument; en van het onderhouden van producten tot aan het inzamelen en verwerken wanneer ze het einde van de levensduur hebben bereikt. Bever zal als retailer en initiatiefnemer van het samenwerkingsverband een verbindende rol spelen tussen alle leden.

Bekijk de reis van jouw T-shirt