We kunnen steeds meer stoffen recyclen
Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Vandaag tekent Sympany de Denim Deal

29 okt 2020

Meer dan 30 partijen uit de denimindustrie tekenen de groene deal om van post-consumer gerecycled textiel de norm te maken.

Deze ‘Green Deal Circulaire Denim Textiel’ heeft tot doel om met een samenwerkingsverband van koplopers in de gehele waardeketen de kringloop te sluiten en daarmee de benodigde duurzame systeemverandering in de denim keten te realiseren. Een essentiële dimensie van duurzaamheid is circulariteit: het sluiten van de kringloop.

 

Partijen uit de keten van inzameling tot recycling, producenten, merkeigenaren, detailhandelaren en overheden hebben samen een aanpak ontwikkeld om grote stappen te zetten met betrekking tot hergebruik van textiel in alle denimproducten die aangeboden worden op de Nederlandse markt met het oogmerk om de toepassing van gerecyclede vezels in denim als nieuwe standaard te realiseren. Ondertekenaars verbinden zich tot een internationale samenwerking in de richting van ‘Closing the Loop’ met nieuwe oplossingen om van Post-Consumer Recycling of Textiles (PCR) de nieuwe standaard voor de denimindustrie te maken.

 

8000 liter water kost het om één spijkerbroek te maken, en de totale uitstoot van de textielindustrie wereldwijd is meer dan alle uitstoot van de internationale lucht- en zeevaart bij elkaar. Er is in de textielbranche een wereld te winnen als het gaat om slim en zuinig grondstoffengebruik. Staatssecretaris Van Veldhoven (circulaire economie en milieu) zet vandaag samen met 30 partijen uit de denim industrie een volgende duurzame stap voor een schonere textielbranche. Dat schrijft zij vandaag aan de Tweede Kamer. In de Denim Deal staan onder andere concrete afspraken voor meer hergebruik van oude denim kledingstukken.

 

Van Veldhoven: “Ik vind dat we voor een gezonde toekomst en ons klimaat moeten toewerken naar een schonere textielindustrie. Als we hier onze vraag veranderen, heeft dat effect op hoe duurzaam bijvoorbeeld bedrijven in Turkije en China produceren. Dat maakt dat we als Nederland geen kleine speler zijn. Het bijzondere van deze Denim Deal is dat voor het eerst wereldwijd alle betrokken partijen in de (denim) textiel kringloop –
van merk, tot inzamelaar en weverijen – samen de uitdaging aangaan voor een schonere kledingkast.”

 

Van vervuilende denimindustrie naar schone spijkerbroek

 

Denim Deal
In de Denim Deal is afgesproken dat merken als Scotch & Soda, MUD Jeans en Kuyichi samen drie miljoen spijkerkledingstukken maken met daarin minstens 20% gerecycled textiel. Daarnaast hebben alle partijen afgesproken dat zij gezamenlijk zo snel mogelijk toewerken naar de standaard van minimaal 5% gerecycled textiel in alle denim kledingstukken. Staatssecretaris Van Veldhoven: “De kracht van deze Denim Deal zit ‘m in dat alle partijen die bij het maken en verwerken van een spijkerkledingstuk een rol hebben, meedoen. Van productiebedrijven, merken en retailers, maar ook inzamelaars, sorteerders, snijders en weverijen. We zetten een verandering in gang in de hele keten. Als die stap eenmaal is genomen, is opschalen erna gemakkelijker. Dat maakt deze Denim Deal een blauwdruk voor het verduurzamen van kledingstukken van andere materialen.”

 

Circulaire economie 2050
In Nederland werken we toe naar een circulaire economie waarin (textiel)afval niet meer bestaat. Als we al ons ‘afval’ hergebruiken in nieuwe producten, scheelt dat C02 en voorkomen we milieuvervuiling. Naast denim, werkt de staatssecretaris daarom met de hele textielketen aan uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor textiel. Dit betekent dat de producent verantwoordelijk is voor het innemen en verwerken van het product na gebruik. Zo moet het voor de consument gemakkelijk en een gewoonte worden een versleten spijkerbroek en trui in te leveren zodat er een nieuwe van gemaakt kan worden. Alleen zo kunnen we samen zorgen voor veel minder afval, meer
hergebruik en minder verspilling.

 

 

Feit

Slechts 0,1% van de afgedankte kleding wordt gebruikt voor hoogwaardige producten

Resultaten
Deze Denim Deal start als een samenwerkingsverband van koplopers op de Nederlandse denim markt samen met internationale partners, de gemeenten Amsterdam en Zaanstad en House of Denim. De Denim Deal loopt drie jaar. Aan het einde van ieder jaar wordt gerapporteerd welke activiteiten partijen hebben ondernomen, welke resultaten geboekt zijn en welk effect deze hebben gehad op het bereiken van het doel. Nieuwe partijen die ook mee willen doen, kunnen zich nog aansluiten. Meer informatie ook over aansluiten bij de Denim Deal is te vinden op www.denim-deal.nl.

 

Organisaties die de Denim Deal op 29 oktober 2020 hebben ondertekend zijn:

 

Amsterdam Econ. Board
Modint
Blue Matters
MUD Jeans
Bossa
NEN
Brightloops – Loop. a Life
Netherlands Consulate General
Calik
in Istanbul
Gemeente Amsterdam
Ortaanalodu
Gemeente Zaandam
Retail Experts Group
Gemeente Haarlem
Scotch & Soda
House of Denim
Smart Fibersort
Kings of Indigo
Sympany
Kuyichi
Wieland Textiles
Leger des Heils
Wolkat
Ministry of Infrastructure & Water Management